Ugens klassiker på Vinylpladen.dk uge 25, 2021.
Ugens Klassiker kommer fra et af de største nulevende rockbands, Foo Fighters, og deres anden fuldlængde album ‘The Colour And The Shape’ fra 1997.
Efter en vellykket debut lavet af frontmand Dave Grohl alene, måtte han erkende at han savnede at spille i band og at han havde brug for inputs fra andre musikere. Derfor skulle bandet udvides fra sin nuværende “one-man band” form. Grohl rekrutterede derfor guitarist, Pat Smear, bassist, Nate Mendel og trommeslager, William Goldsmith.
At få indspillet et album viste sig dog at være lidt af en prøvelse for det nyligt sammensatte band.
Produktionen af albummet foregik i etaper. I efteråret 1996 tilbragte Grohl og hans ven og producer, Gil Norton, en del tid på et hotelværelse forud for produktionen. De ville gå ned i detaljen og skære alt det unødvendige larm og de overflødige ord fra i sangene. De ville fremhæve budskabet og den gode rocklyd for hver enkelt sang på albummet. Efter to uger på hotelværelset tog Grohl, Norton og resten af bandet op til Bear Creek Studios i Washington. Her kunne gruppen gemme sig væk i en nedlagt stald, omringet af vandløb og fyrretræer i et nærmest meditativt miljø. Man skulle tro, at det var de optimale vilkår, for at kunne skabe et godt album. Men ikke for Foo Fighters. Grohl har efterfølgende kaldt tiden i Bear Creek for decideret modløs. Han fik efterfølgende lyst til at skrotte nærmest samtlige sange på albummet. Efter turen til Bear Creek aftalte gruppen derfor at holde en fortjent juleferie væk fra hinanden.
Vi ved alle, at en ferie kan gøre mirakler for sjælen og på den anden side af nytår havde gruppen fundet ny arbejdsvilje. I januar fik trommeslager, Goldsmith, fat i et lille studie i Hollywood. Med tidspres fra deres pladeselskab og en trykket stemning i gruppen, tog indspilningen dog stadig hårdt på dem. Der var splittelse og uenigheder omkring, hvordan albummet skulle lyde. Ydermere var studiet, på trods af dets ringe størrelse, enormt dyrt at leje. På trods af diverse diskussioner, pengeproblemer og pessimisme, endte det med, at gruppen i slut februar stod med et album, der faktisk skulle symbolisere et terapeutisk forløb. Grohl overvejede tilmed, at en psykolog-session, i form af en terapi-sofa, skulle være på forsiden af albummet. Sådan blev det dog ikke.
Albummets rejse starter ud med en stille introduktion på det korte nummer “Doll” hvor vi får en lille forsmag på albummets instrumentering og stemning, for derefter at blive kastet ud i et eksplosivt og klassisk rock-track med “Monkey Wrench”. Albummet indeholder nogle af bandets største hits og fan-favoritter som ‘Everlong’ og ‘Hero’. Så på trods af modløsheden, de interne problemer og det idylliske setup - som viste sig at være ubrugeligt - fik de lavet et af 90’ernes bedst rockplader, som stadig holder hele vejen, også den dag i dag. Lidt modgang lader til, at være den bedste ingrediens, når der skal skabes gode rockplader. The Colour And The Shape er et tydeligt bevis på netop det.
Læs resten af teksten...