Ugens klassiker på Vinylpladen - Uge 48, 2024
Ugens Klassiker udkom under store kontroverser i 1989. Forud for albummet udgav Madonna titelsangen 'Like a Prayer' i en Pepsi reklame. Sangen delte vandene mellem religiøse grupper og pop elskere. Musikvideoen er nemlig fuld af katolsk symbolik, der også kan fortolkes på mere ”saftig” og kontroversiel facon.
Reaktionerne herpå var fordømmelse udstedt af Vatikanet selv og et afsluttet sponsorat med Pepsi, der ikke ville sætte deres kunders tillid på højkant.
På trods af et aflyst samarbejde, trussel om arrestering, beskyldninger om blasfemi og seksuel anstødelighed, blev hele albummet, af sammen navn, udgivet 21. marts 1989.
Albummet var på det tidspunkt Madonnas mest emotionelle og personlige udgivelse, idet det var hendes mest introspektive til dato. Albummet er inspireret af Madonnas egen opvækst og kamp med katolicisme. Barndommen var præget af katolsk skoling, katolske forældre og en katolsk “skyldfølelse”, der altid har hængt over hende, og ikke altid var nem at håndtere for den store kunstner. Hun ser albummet som en refleksion over sin fortid og familiære relationer. Albummet er bl.a. dedikeret til hendes mor, som døde da Madonna var ganske ung.
Albummet blev dømt som kontroversielt, fordi det var det første popalbum, der udforskede det som mange kunstnere har udforsket sidenhen - og stadig den dag i dag: religion, seksualitet, lighed og selvstændighed. Men det er ikke altid nemt at være den første.,'Like a Prayer' blev af anmeldere vurderet som Madonnas hidtidige mest ambitiøse og helstøbte album og det tætteste på kunst, som popmusik kunne komme. Et perspektiv på popmusik, som Like A Prayer bestemt også har været med til at rykke grænser for. Og tak for det...
Læs resten af teksten...