Ugens klassiker på Vinylpladen.dk uge 11, 2021.
Lauryn Hill, Wyclef Jean og Pras Michel udgjorde tilsammen den kendte hiphop-gruppe Fugees. Denne Ugens Klassiker dykker ned i deres album The Score. Albummet var trioens anden fuldlængde udspil. Det første, albummet - ‘Blunted on Reality’ fra 1993 - gjorde dem ikke bemærket for andet end at være en semi-mislykket trio. Alligevel havde gruppen fået lokket nogle fans til gennem deres koncerter, hvor de formåede at vise noget unikt, som de endnu ikke havde fundet ud af, at få ned på plade. Det blev der dog ændret på.
I 1996 udgav de så ‘The Score’ som gjorde sig bemærket som et banebrydende stykke kunst, der formåede at fusionere hip hop og reggae i en yderst vellykket cocktail. Gruppens musikalske baggrund gav dem et godt anliggende for at kunne lykkes med netop den kombination, som var mere eller mindre uberørt land, da Fugees gik i gang med indspilningerne.
I samarbejde med forskellige producerer, mestendels Wyclefs fætter, Jerry “Te-Bass” Duplessis, fik trioen skabt en god håndfuld numre med den lækre fusion af de rytmiske reggae toner og de skarpe raptekster. Udover at have produceret helt nye sange til albummet, så tog gruppen endnu et sats. De ville inkludere op til flere cover-sange på albummet - endda af meget kendte sange. Det endte med to covers på tracklisten, nemlig Roberta Flacks “Killing Me Softly” og Bob Marleys “No Woman No Cry”. Fra start var det dog ikke meningen at Killing me softly skulle være et cover, men nyfortolkning af sangen. Det blev dog forhindret af rettighedshaverne, og dermed måtte de “nøjes” med at lave et cover.
Med deres nye lyd og overraskende indspark, fik gruppen gjort sig bemærket blandt fans og fik tilmed skabt røre blandt kritikerne. En lille andel af kritikerne havde ikke stor fidus til albummet og udtalte, at trioen nærmest glorificerede ghetto-livet og fremlagde det som et stolt “erhverv”. Heldigvis var størstedelen af kritikerne enige om, at dette album var et af de bedst producerede nogensinde, og har sidenhen gjort særligt Wycleft Jean til en meget benyttet producer af andre artister, og har bl.a. arbejdet med store artister som, Whitney Houston, Destiny’s Child og Santana.
Med lækre hip-hop samples og nytænkende beats skænkede Fugees os hits som “Ready Or not” og “Fu-Gee-la”, og byder os samtidigt på noget old-school vinyl-“scratching” i titelnummeret “The Score”. Da bandet trådte lidt ud af deres comfort-zone og tog nogle dristige valg, kom der komme utrolig vellyd og ufravigelige sange ud af det. Og det er et godt udgangspunkt for en sand klassiker, hvilket The Score i den grad er!
I 1996 udgav de så ‘The Score’ som gjorde sig bemærket som et banebrydende stykke kunst, der formåede at fusionere hip hop og reggae i en yderst vellykket cocktail. Gruppens musikalske baggrund gav dem et godt anliggende for at kunne lykkes med netop den kombination, som var mere eller mindre uberørt land, da Fugees gik i gang med indspilningerne.
I samarbejde med forskellige producerer, mestendels Wyclefs fætter, Jerry “Te-Bass” Duplessis, fik trioen skabt en god håndfuld numre med den lækre fusion af de rytmiske reggae toner og de skarpe raptekster. Udover at have produceret helt nye sange til albummet, så tog gruppen endnu et sats. De ville inkludere op til flere cover-sange på albummet - endda af meget kendte sange. Det endte med to covers på tracklisten, nemlig Roberta Flacks “Killing Me Softly” og Bob Marleys “No Woman No Cry”. Fra start var det dog ikke meningen at Killing me softly skulle være et cover, men nyfortolkning af sangen. Det blev dog forhindret af rettighedhaverne, og dermed måtte de “nøjes” med at lave et cover.
Med deres nye lyd og overraskende indspark, fik gruppen gjort sig bemærket blandt fans og fik tilmed skabt røre blandt kritikerne. En lille andel af kritikerne havde ikke stor fidus til albummet og udtalte, at trioen nærmest glorificerede ghetto-livet og fremlagde det som et stolt “erhverv”. Heldigvis var størstedelen af kritikerne enige om, at dette album var et af de bedst producerede nogensinde, og har sidenhen gjort særligt Wycleft Jean til en meget benyttet producer af andre artister, og har bl.a. arbejdet med store artister som, Whitney Houston, Destiny’s Child og Santana.
Med lækre hip-hop samples og nytænkende beats skænkede Fugees os hits som “Ready Or not” og “Fu-Gee-la”, og byder os samtidigt på noget old-school vinyl-“scratching” i titelnummeret “The Score”. Da bandet trådte lidt ud af deres comfort-zone og tog nogle dristige valg, kom der komme utrolig vellyd og ufravigelige sange ud af det. Og det er et godt udgangspunkt for en sand klassiker, hvilket The Score i den grad er!
Læs resten af teksten...